Inteview in Revolutionthreesixty

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R. Some feel there is no need to record classical music any more, that it’s all been done before. what do you tell them?

E.L. I feel there will always be a way to express music that has been written on a sheet of paper with a fresh approach, with different colors, different feelings. I don’t know. I tend to avoid categorizing things. I would put it this way: On the one hand there is a tradition where music is written as notes on the paper first. On the other hand, there is another tradition that comes from the application of recording, or improvisation first (electroacoustic, pop, folk whatever). And there are all other   possibilities in between these two traditions. I can’t imagine where all of this will bring us in decades from now with the next levels of development in computers, some other technologies and more sophisticated software. I think it will be pretty amazing in the next few decades or centuries. Music may become more interactive with the listener and may take some new directions by integrating some other unknown aspects of reality. It may take us to a more direct or intuitive organic ways in its expression. We are kind of getting there with the interactive technologies available now but we are not there yet, I think. We are still very far away from the sort of freedom I imagine possible.

 I don’t know what Classical means anymore. If it means History, I’m out of it… But I certainly think you can play an ancient music in a contemporary way.

READ THE FULL INTERVIEW HERE:

http://www.revolutionthreesixty.com/2014/01/virtuoso-lemieux.html

About ericlemieuxmusic

Compositeur, guitariste et poète québécois, Eric F. Lemieux crée des musiques pour tous les types d’ensembles. Il a commencé à jouer de la guitare à l’âge de douze ans et a écrit plusieurs musiques de films dont la trame de « The Ante » ayant remporté un Gold Remi Award au Festival international du cinéma de Houston (États-Unis). Ses influences sont variées, allant de la Renaissance à l’électro-symphonique contemporain, en passant par les contrepoints subtils et intimes de Gaspas Sanz, par les formes classiques ainsi que les styles modernes et fusion tels qu’Alan Holsdsworth. Il cherche à relier ou à établir des ponts entre des styles et des univers musicaux qui peuvent de prime abord paraître très dissemblables. Ses études musicales variées lui ont valu une maîtrise en composition de l’Université de Montréal sous la supervision d’Alan Belkin. Il avait précédemment étudié avec Jacques Hétu, Michel Longtin et José Evangelista. Certaines de ses musiques pour guitare ont été publiées dans divers magazines distingués à travers le monde, notamment dans la publication allemande « Akustik Guitarre ». Il enseigne présentement la musique et travaille à divers projets de création à Montréal. Son premier disque solo numérique « Three Suites for Guitar » est maintenant disponible au niveau international via le label américain de musique classique renommé Centaur Records. View all posts by ericlemieuxmusic

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